Verkoopgesprek voeren op een drukke beurs

Case study: slim leads filteren op een beursstand van een zwembadbouwer

LPW is een gerenommeerde Belgische zwembadbouwer. Voor hun deelname aan de druk bezochte Batibouw beurs, wilden ze opvallen. Tegelijkertijd wensten ze geen overrompeling van hun beursstand. De reden? Drukte op een stand gaat vak ten koste van de kwaliteit van het verkoopgesprek.

Een boeiende uitdaging. Zo pakten wij het aan…

Grote stand, veel bekijks

Als standhouder hoopt u misschien om zo veel mogelijk bezoekers aan te trekken. Helaas staat het aantal nieuwsgierigen niet altijd in verhouding met het aantal oprecht geïnteresseerde leads.

Zeker voor luxe producten, zoals zwembaden, is dit het geval. Mensen zijn nieuwsgierig. Ook – en soms vooral – naar zaken waar ze alleen maar van kunnen dromen. Daar is natuurlijk niets mis mee.

Maar hoe kan u tijdens een beurs de bezoekersstroom onder controle houden?

Stap 1: zorgen dat uw stand opvalt…

Stap 1: Aandacht trekken van ver

Het klinkt wat paradoxaal. Maar om een select publiek naar uw stand te trekken, helpt het wel als deze al van ver opvalt. Dat kan trouwens ook met een kleine stand.

Voor de LPW stand bevestigden we vlaggen aan de getakelde truss constructie. Op het zwembad brachten we kleefletters aan. De achterzijde van de stand schermden we af met panelen van 4 meter hoog.

Dat laatste was meteen een onderdeel van stap 2…

Stap 2: één toegang op de beursstand

Mensen konden de stand maar langs een klein pad via één zijde betreken. Dat maakte het eenvoudig voor onze opdrachtgever om leads persoonlijk te ontvangen.

De andere zijden hadden we namelijk afgeschermd met  panelen, het zwembad en een houten afscherming.

De keuze voor houtconstructies was niet toevallig. Hout is duurzaam, betaalbaar en we kunnen er allerlei constructie op maat mee maken.

Voor deze stand had hout nog een meerwaarde. Over naar stap 3…

Stap 3: sfeervolle stand om een verkoopgesprek te houden

Het hout droeg bij aan het buitengevoel. Op deze stand konden mensen zich in hun eigen tuin wanen. Met één belangrijk verschil: er stond een zwembad, gevuld met water.

Witte kiezelstenen, kunstgras, krachtige en sfeervolle spotverlichting. Voor de accenten zorgde de opdrachtgever zelf: de vazen met appels, groene bamboe stokjes…

Dit is trouwens een keuze die we al onze klanten aanbieden. We kunnen standen van A-Z bouwen. Of u kunt voor een deel zelf instaan en ons bijvoorbeeld inschakelen voor het ontwerp, de opbouw, transport, verhuur van het meubilair enz.

Hiermee zijn we aanbeland bij de laatste stap…

Ruimte voor verkoopgesprek op een beursstand | © www.Expopoint.be

Stap 4: ruimte voor gesprekken met leads

Opvallende stand? Check.
Bezoekers de stand niet laten overrompelen? Check.
Juiste sfeer oproepen om een gesprek aan te gaan? Check.

Er restte nog één “detail”: de inrichting van de gespreksruimte. Hiervoor huurde LPW bij ons een onthaaldesk, statafels en zittafels.

En het effect?

De doordachte indeling en sfeer op de stand behaalden het beoogde effect.

Er waren veel kijklustigen. Maar op de stand verliepen de verkoopgesprekken in alle rust.

Opdracht volbracht? Check.

Verbeteringen aan deze stand

De klant was zo tevreden dat ze ons inhuurden voor hun volgende stand op Batibouw. Net als bij dit project, grepen we de gelegenheid aan om verbeteringen aan de stand aan te brengen.

Het concept bleef hetzelfde: opvallende stand, afgesloten, buitengevoel enz.

Maar de uitwerking was anders. De ruimte voor het verkoopgesprek bouwden we op een verhoogd platform. Met uitzicht op het zwembad…

Op zoek naar de best mogelijke indeling van uw beursstand?

We denken graag met u mee.

Maak een afspraak voor een vrijblijvend en inspirerend gesprek.