Welk standenbouw bedrijf kiest u best?

Stel deze 5 vragen tijdens uw gesprek

Het is verleidelijk om met een standenbouw bedrijf in zee te gaan enkel op basis van de foto’s van beursstanden, of de prijs voor een stand.

Maar wil u het zekere voor het onzekere nemen? Stel dan altijd deze 5 vragen aan het bedrijf in kwestie. Altijd. Op voorhand. En bij voorkeur tijdens een persoonlijk gesprek.

Vraag 1: Welke soort beursstand kan ik huren voor mijn budget?

Het klinkt misschien vreemd om niet gewoon een offerte voor uw beursstand op te vragen. Maar als u dat doet, krijgt u geen goed beeld om te vergelijken welke partij het beste aansluit bij uw ambities en wensen.

Een bedrijf dat standen bouwt kan u dan bijvoorbeeld een aanbod doen voor 7.000 euro.
Een andere is goedkoper en kan het doen voor 3.000 euro.
En de derde zou u 25.000 euro kosten.

Achter het grote prijsverschil schuilt vaak een gefundeerde berekening. Maar die is niet altijd even doorzichtig en duidelijk voor u als buitenstaander.

Het is bijvoorbeeld mogelijk dat u bij de stand van 3.000 euro nog transportkosten moet bijbetalen.
Of omgekeerd dat bij de stand van 25.000 euro ook het drukwerk voor uw brochures en gadgets is inbegrepen.

Alleen wanneer u standenbouwers hetzelfde budget voorlegt, heeft u een solide basis om een vergelijking te maken. En de beste standenbouwer te kiezen op basis van objectieve factoren.

Vraag 2: Wat is (niet) inbegrepen in het aanbod van de standenbouwer?

Vraag heel duidelijk naar wat wél en niet inbegrepen is in uw budget.

In een offerte zal dat meestal opgesomd zijn, Maar ook tijdens een gesprek heeft u recht op duidelijkheid. Blijkt later dat er een verschil is tussen wat het standenbouw bedrijf u vertelde en wat er in de offerte staat? Dan moet er een belletje gaan rinkelen.

Mogelijke vragen die u kunt stellen om misverstanden te voorkomen:

  • Zijn de transportkosten voor het materiaal inbegrepen?
  • Is gepersonaliseerd drukwerk inbegrepen in de prijs? Zoals banners, forex platen, beurswanden…
  • Hoeveel huur betaalt u voor meubilair en decoratie voor uw stand?

Als u  offertes ontvangen heeft, controleer dan altijd of u moet bijbetalen voor bepaalde opties.

Vraag 3: Hoe gaat het bedrijf tewerk voor een beursstand?

Voor u telt natuurlijk het eindresultaat, de stand zelf. Maar hoe het bedrijf uw beursstand maakt, is minstens net zo belangrijk voor u.

Waarom?

Omdat het u een goed idee geeft over hoe u bij de voorbereidingen uw personeel en tijd zal moeten organiseren.

Het is verleidelijk om alles uit handen te geven en op de beurs dan wel te zien wat het uiteindelijk geworden is. Maar is dat echt wat u wil? Is uw team op die manier het beste voorbereid om bezoekers te woord te staan?

Vraag 4: Hoe flexibel is het standenbouw bedrijf?

Als u die vraag zo stelt, krijgt u altijd hetzelfde antwoord: “Heel flexibel”.

Maar hoe gaat het er in werkelijkheid aan toe? Om dat te weten te komen, kunt u de vraag best anders formuleren:

  • Veronderstel dat er iets foutloopt bij de opbouw van een stand. Wat doen jullie dan?
  • Het is zo druk op het werk dat ik mij helaas niet met mijn stand kan bezighouden tijdens de kantooruren. Kan ik u bereiken tijdens het weekend, of ‘s avonds?
  • Als ik in laatste instantie iets wil wijzigen aan mijn stand, is dat mogelijk?
  • Met wie sta ik in contact voor mijn stand? Met een medewerker, de zaakvoerder, of een automatisch antwoordapparaat?

Bedrijven die standen bouwen doen dat vaak buiten de kantooruren. Weekendwerk, avondwerk zijn normaal voor hen. Ook doen ze een beroep op drukkers en andere mogelijke leveranciers. In de creatieve sector is flexibiliteit geen overbodige luxe, maar behoort het tot de gewone gang van zaken.

Het zou dan ook vreemd zijn mocht u tijdens uw gesprek merken dat flexibiliteit op enig gebied toch een probleem zou vormen.

Vraag 5: Welke relevante referenties kan het bedrijf voorleggen?

Ook dat lijkt misschien een vreemde vraag. Uiteindelijk staan op Facebook en de website van de standenbouwer vaak foto’s en referenties. Maar…

Een foto toont wel hoe beursstanden voor een ander bedrijf eruit zagen, maar ze vertellen weinig over de verhalen achter de schermen.

  • Het is heel goed mogelijk dat de voorbereidingen en opbouw heel stroef verliepen.
  • Of dat de exposant geen bezoekers over de vloer kreeg.
  • Of dat de standen perfect voor dienstverleners zijn, maar niet om producten te promoten.

Het beste wat u tijdens uw gesprek kunt vragen is een referentie van een project zoals dat van u.
Vraag naar een beursstand voor een bedrijf uit uw sector.
Of eentje van de omvang van uw bedrijf.
Of voor een klant die deelnam aan dezelfde beurs waaraan u wil deelnemen.

En dan vergelijkt u de standenbouw bedrijven

Na de gesprekken met een 3-tal standenbouw bedrijven zal u veel duidelijk worden. U beschikt op dat ogenblik over objectieve gegevens en nuttige tips waarmee u ook rekening kan houden.

Kortom, op dit ogenblik kunt u een betere beslissing nemen dan wanneer u zou kiezen uit 1 bedrijf. Of enkel op basis van de prijs of een paar foto’s van standen.

Ook het buikgevoel dat u overhoudt na de gesprekken speelt een rol. En daar is op zich niets verkeerds mee.

Het moet klikken. Doet het dat niet, dan zal de samenwerking voor beide partijen slecht van start gaan. Het eindresultaat kan dan nog altijd meevallen. Maar goed begonnen, is half gewonnen.

Kiezen voor Expopoint als standenbouw bedrijf?

Ontdek in een vrijblijvend gesprek of het tussen ons klikt.

Vul uw gegevens in en we nemen spoedig contact op met u.